Bygger bilfritt nabolag for 12 000 innbyggere

Merwede

Sykkelbyen Utrecht bygger Nederlands første tettbebodde bilfrie nabolag for mer enn 12 000 innbyggere, noe som gjør det til et av de største av sitt slag. Området på 24 hektar, som ligger mellom to kanaler midt i byen, er en næringspark, men innen 2024 håper man at området vil styrke Utrecht sitt rykte som Europas sykkelhovedstad.

Den nederlandske byen, som er Nederlands fjerde største by, bygget Nederlands første sykkelfelt i 1885, og i fjor avduket den verdens største sykkelparkområde i flere etasjer med plass til 12 500 sykler i alle former og størrelser.

Alt innbyggerne trenger

Det nybygde Merwede-distriktet på 6000 hjem forventes å bli betjent av rundt 20.000 sykler. Bygging av de første boligene forventes i 2022. Det vil også bli bygget to nye barneskoler og helsesentre, en videregående skole, et sportssenter, skatepark, butikker, kafeer, og andre virksomheter, som vil være tilgjengelig for resten av byen via sykkelfelt og trikker.

Det skal være lettere å anskaffe en sykkel enn en bil

Bare fire blindveier med en lengde på 60 meter vil stikke ut i den bilfrie idyllen for "logistisk" tilgang for fossildrevne kjøretøyer inn i distriktets ytre utkant.

Underjordiske garasjer med 1800 parkeringsplasser vil være tilgjengelig like ved disse blindveiene for de som fortsatt vil være avhengige av bilen. Dette tilsvarer en bil for hver tredje husstand. Parkeringsplassene vil være dyre å benytte, og det vil ikke være mulig å få tildelt en fast plass. Dette er for å oppfordre til mindre bilbruk. Det er også planlagt 300 biler som innbyggerne kan dele på å benytte. Den nærmeste alternative parkeringen vil ligge 3 km unna. Utrecht har det høyeste antallet delte biler per innbygger i Nederland.

For leveranser og søppeltømming er det planlagt at små elektriske kjøretøyer vil bli distribuert for å bringe varer og lignende fra de "logistiske veiene" til hjemmene og tilbake.

Sykkeldeling og enkel tilgang til offentlig transport er en del av mobilitetsplanen for distriktet. Takene på bygningene i dette distriktet vil benyttes til å etablere grøntområder eller solcellepaneler. Distriktsutviklerne er blitt inspirert av mindre prosjekter i Paris og Amsterdam.

Les mer her.

Artikkel fokus
Innovasjon